Ask for a Workshop!

with a Sound Trajectory expert, artist or engineer.

The workshops are modular according to the theme and duration and are available in French and English.

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content

Basic

1 to 2 days

 

Creative

3 days to 1 week

Advanced

 variable

CONCEPT

History of spatialization

Historical référence: technique, composition, media évolution, architecture

Perception of sound space

Spatialization processes call upon several disciplines: computer science, acoustics, signal processing, psychoacoustics or cognition. The synthesis of the direction and distance of sound sources, sound propagation and sound reproduction is based both on the physical modelling of the phenomena involved and on models of spatial auditory perception.

 

Sound spatialization aesthetics

Aesthetic distinction of sound spaces from music, cinema, radio and video games.

Manifesto of free trajectory writing

Idea and position about spatial writing for sound works.

Practice

 

  1. Sketch of a project or exercice
  2. Preparation of sound materials
  3. Import into DAW or sampler
  4. Trajectory writing
  5. Staging sounds in space
  6. Automation of trajectory index and  other movements
  7. Mastering to desination : 360, binaural etc..

Technique

  • Entrée / sorties : formats, types et dispositif
  • Modèle par canal audio  (channel base) : mono, stéréo, 5.1, 7.1 etc…
  • Model par object audio (object base): Dolby Atmos, ADM et autres
  • Principe élémentaire des principaux algorithmes de spatialisation :  Du mono à l’ambisonie en passant par DBAP , VBAP et un petit détour par la WFS.
  • Mastering 3d vers binaural, transaural ou multicanal.
  • Interfaçage avec d’autres solutions de spatialisation sonore : Spat Revolution, Panoramix, Spat Max7,  L-isa, Holophonix, Sonic Emotion,

 

Workflow

 

  • Interfaçage avec le DAW
  • Avec une console
  • Étude des différents workflows possibles en fonction des usages et des destinations ( studio, scene )
  • Solution hardware et software disponible .

Pratique

Setup

 

 

 

Entrée

 

 

 

  • réglages des formats entrée audio

 

 

 

Speakers et format de sortie

 

 

 

  • Définition de la destination des sorties audio  (retour DAW, diffusion salle etc..)

 

Spatialisation

 

  • Définition de l’espace virtuel
  • Configuration du module de Space design : dimension, mapping et caractère de la réverbération,
  • Creation d’espace reel ou irréel ?
  • sources fixes
  • sources en mouvement
  • écrire, dessiner ou importer des trajectoires
  • Mettre en mouvement la position d’écoute dans l’environnement 3d
  • le déplacement du listener dans la scène audio permet de redéfinir

 

 

 

Format Object

  • Définition et manipulation de source multicanal

 

Le sampler

 

  • Utilisation pour le studio ou en jeux live,

 

Le synthétiseur

  • Contrôle de la synthèse sur et par les trajectoires

 

Les effets 3d

  • Utilisation des effets spatiaux et temporel : distribution spatiale, élargissement,
  • Éclatement des voies, delay,

 

Mémoire de scène / Cue Control

 

  • Étude de différentes stratégies pour utiliser les changements de mémoire de scène

 

Production audio-vidéo 360°

 

  • Utilisation du lecteur vidéo synchronisé à une horloge externe.
  • Bon usage des mémoires de scènes pour les changements de plan.

Diffusion 3D

Comparaison des formats de diffusion HOA 1er, 2e et 3e ordre, et channel base ( stereo ; quad stéreo etc..)

Interface et Contrôleur

 

Configuration de sound trajectory avec Lemur ou touchOSC sur Ipad ou Tablette android

 

Contrôle du logiciel avec des capteurs 3d par osc ( gyrospcope/accelerotmetre Riot Ircam, Iphone, etc… ) Exemple de contrôle 3d du Sampleur : déclenchement et spatialisation de son dans l’espace.

 

Création algorithmique

 

  • Importation de trajectoires réalisées depuis des logiciels de conception 3D : Blender, Maya, cinema4d, 3dsmax etc…
  • Création algorithme et contrôle depuis des environnements de programmation. Communication temps réel en OSC : Max7, Puredata, OpenMusic, Iannix, Reaktor, Usine, Quartz composer, Isadora, TouchDesigner, VVVV, Processing.

 

ADVANCED

 

Sound Trajectory & Ableton Live

Advanced use of M4L plug-ins for automation management.

Sound Trajectory & DAW (vst, au, aax)
Worflow suitable for music, film and radio mixing

Sound Trajectory & other render
Worflow including other sound spatialization solutions: Spat Revolution, Panoramix, Spat Max7, L-isa, Sonic Emotion,

Sound Trajectory & Unity or Unreal
Worflow with a video game development framework. Creation of immersive sound materials ambisonic / HOA reused with native rendering engines or other (WWISE, FMOD, FB360)

 

Sound Trajectory on stage
Study of immersive sound specificities on stage: stage plan, interaction, device calibration (delay volume), microphone amplification, real time effect… DMX / OSC / MIDI connectivity, terminal script
Management of a master or slave driving.

Sound Trajectory stand-alone sound installation
Interactivity, device plan, Automation of the installation, programming of the device switch-off start, automatic calibration procedure. Security procedure…
DMX / OSC / MIDI connectivity, terminal script. Master or slave driving management

Algorithmic creation, dynamic mixing
Extensive use of control capabilities from a real-time programming environment.
real-time generation